به گزارش خبرگزاری فارس از بندرانزلی، امین افقی معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت کریدورهای تجاری عبوری از ایران، اظهار کرد: با توجه به اهمیت استفاده ازظرفیت‌های این کریدورها برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه و ترانزیت کالا از مسیر ایران به کشورهای دیگر، سازمان منطقه آزاد انزلی این مهم را برای توسعه دیپلماسی لجستیکی کشور در دستور کار خود قرار داده است. وی با بیان اینکه در این راستا برای نخستین بار، ترانزیت خودرو، با استفاده از حمل و نقل ترکیبی از بندرکاسپین منطقه آزاد انزلی راه اندازی شد، گفت: در نخستین مرحله ۳۵۰ دستگاه انواع خودروی سواری به بنادر کشورهای روسیه و قزاقستان توسط چهار فروند کشتی تجاری ترانزیت شد.
 
به گفته دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی بی‌شک این مسیر ترانزیتی که کشورهای کشورهای حاشیه خلیج فارس را به کشورهای حاشیه خزر متصل می‌کند، الگوی مناسبی در فعال سازی دالان های تجاری کریدور بین المللی شمال – جنوب با استفاده از مزیت‌های قانونی، جغرافیایی و لجستیکی منطقه آزاد انزلی است. افقی با بیان اینکه این سازمان با توسعه و‌ تکمیل زیرساخت‌های لجستیکی و فعالسازی کریدورهای عبوری مانند کریدور شمال-حنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران به شاهراه ترانزیت و هاب دادوستد کالاهای استراتژیک حوزه کاسپین تبدیل شود، افزود: علاوه بر ترانزیت خودرو، در هفته‌های اخیر محموله‌های مصالح ساختمانی، مواد پتروشیمی، موادغذایی شامل میله گرد، پلی اتیلن، قیر، کاشی،گچ و خرما، بونکرهای ساخت ایران نیز از بندر کاسپبن به کشورهای حاشیه خزر صادر شد. وی با اشاره به به مزیت‌ها، ظرفیت‌ها و مشوق‌های منطقه آزاد انزلی برای رونق فضای کسب‌وکار و رشد شاخص‌های اقتصادی بیان کرد: استفاده از حمل و نقل ترکیبی و ظرفیت‌های لجستکی بنادر منطقه آزاد انزلی با بهرهمندی از ۲۱ پست اسکله فعال، امکانات و تاسیسات بندری پسکرانه، می‌تواند در فعالسازی کریدورهای عبوری کشورمان نقش به سزایی داشته باشد که با اتصال بندر کاسپین به راه آهن سراسری در آینده نزدیک و همچنین تکمیل اسکله رورو درحال ساخت در بندرکاسپین، این ظرفیت می‌تواند بیش از گذشته در کاهش زمان و هزینه‌های حمل کالا از مسیر مجتمع بندری کاسپین تأثیرگذار باشد. انتهای پیام/۸۴۰۰۷/س